عنوان الموضوع : معاناة الزوجة الثانية أدخلي و قولي رايك
مقدم من طرف منتديات نساء الجزائر

معاناة الزوجة الثانية أدخلي و قولي رايك






السلام على الاخوات عضوات المنتدى
اللي أشوفه ان الكل دائما يهاجم الزوجة الثانية ويصفها بالظالمة والساحرة والمتمردة و..............؟
ويقولون انها هي اللي سرقت زوجها ؟
هو بس سؤال ليش يعني الرجال صارت بضاعة تنسرق ولا شو ؟
هو الرجل ما راح خطب وتزوج وعرس وطلع شهر العسل بعد
كيف انسرق بس يعني هو مو بياهل ؟
بس بالرغم من كل شي لازم نتعاطف مع الزوجة الثانية لانها هي بعد شرعية ولها حقوقها مثل ما عليها
بس ليش مجتمعنا بعده ينظرلها نظرة ثانية بس يا ترى الزوج ينظر لها نفس الشي ؟
ومن اللي تشكل خطر على الثانية يا ترى الزوجة الاولى ام الثانية ؟
ومن اللي تظل بالنهاية ؟ومن تفوز بقلب الرجل منهما؟
ومن المسيطرة أكثر ؟
أنتظر ردودكم أخواتي بس بكل منطق و موضوعية ابيكم تتفاعلو معاي
وبدون تحيز سواء كنت الاولى أو الثانية لاني انا حاطة الموضوع
بدون تحيز


>>>>> ردود الأعضـــــــــــــــــــاء على الموضوع <<<<<
==================================


واللهى لو الزوجة التانيه ترضى انه يجى بعدها زوجة تالتة ورابعة
من غير ما تنجرح ولا تتألم خالص تبقى هيه حرة هنهاجمها ليه

الرجل هوه اللى مسئول عن خداع زوجتة الاولى والغدر بيها

مش مشكلة التانية بقى التانية رضيت على نفسها الوضع ده وخلاص


__________________________________________________ __________

يوه يادجا8888 متعصبه مره في هذي المواضيع خخخخخخخخ

صحيح انا معاك دام الثانيه هي راضيه تتزوج رجال متزوج ليه نتعاطف معاها وهي مو حاسه بنار الاولى بالعكس عروسه ومبسوطه وفرحانه اكثر من الاولى المسكينه اللي غدر فيها زوجها و تزوج

انا عندي الاولى هي المسكينه بس على حسب الحال بس هذا في الغالب

وموضوعك حلو وانتي دقين عالوتر الحساس عند الحريم

فلو انك انتي متزوجه راح تحسين


__________________________________________________ __________

اختي تمارا
أولا أشكرك جزيل الشكر على انك طرحتي هالموضوع والنقاش لا يفسد للود قضية وانا أبغى أتكلم بصراحة تامة وبدون زعل
يااخت تمارا انا ماني ضد الزوجة الثانية بل بالعكس الله حلل للرجل أربع ولكن هنا وقفة سوف نقف معا
إذا كانت زوجتة الأولى فيها عيب او مريضة لا تستطيع مجاراته في الحياة الزوجية أو تكون سليطة اللسان دائما مشاجرة على الصغيرة والكبيرة هذا من حقة انه يتزوج
لكن فيه بعض الأزواج زوجاتهم قمة في الأخلاق وأحسن منه في الصحة ناجحة في عملها وبيتها وماقصرت عليه بشي وخليته زي الملك اطلب واتمنى وعشرة بينهم سنوات وسنوات
وشايلة المسؤلية كاملة وفي النهاية يتزوج بأخرى هذي هي المصيبة
وكيف ترضى الزوجة الثانية انها تبني سعادتها على تعاسة غيرها مدام هذا الرجل لم ينقصه شي في بيته اللهم انه يقول الأصل التعدد
الزوجة الثانية دمار للزوجة الأولى مهما كان الزوج مع الولى فتبقى جرح من زوجها انه تخلى عنها في يوم من الأيام وتزوج
أنا ياخت تمار امريت بضروف أشبه بالخيال وماتصديقين أصابني الهم والغم من زوجي عندما تزوج باخرى
حتى رجع مرة أخرى لي ولبناته ولكن لايضل الجرح موجودا
واتمنى من الي يبغون يتزوجون من أزواج لهم أطفال ان يبحثو ليش تزوج على زوجتة إذا كان عذر شرعيا فله الحق في ذلك اما انه يريد زوجة للتغيير فاتمنى من الزوجة الثانية ان لاتبني قصرها على قلب زوجته الأولى فتتقى الله في ذلك لأنها ستدمر بيت أخر على حسابها
وشكرا فارجو المعذرة على طول الرد


__________________________________________________ __________

بالنسبة للزوجة النكدية
وانا سمعت الكلام ده من عالم دين كبير
لما المذيع سأله هل من حق الزوج ان يتزوج على زوجتة لو كانت نكدية
قاله يعنى هو لما يتجوز خلاص حل المشكلة وخلص من الزوجة النكدية ولا برضة هتنفضل تنكد عليه اكتر وعلى عائلتة كلها
واضاف لو هيه سيئة الطباع والخلق وهو مش عارف يحل مشاكله معاها ليه
ليه يروح يتجوز عليها
رد المذيع يمكن يخليها علشان عنده منها اولاد علشان تربيهم
قام فضيلة الشيخ قال ده يبقى سوء خلق ومن حق الزوجة انها تطلب الطلاق فورا


وانا مش فاهمة واحد مش قادر على واحدة ومش قادر يحل مشاكلة اساسا مين اللى ترضى بيه وتعتمد عليه
مش فاهمة ازاى واحدة تقبل انها تعقد تربى عيال واحدة علشان تروقة وتظبطلة مزاجة والتانيه علشان تخلف اولاد
لو انتى مقتنعة بكدة ماشى مافيش مشاكل

بس نقول لازم نرضى بالامر ده علشان ده شرع ربنا وفرض علينا
ازاى ده امر ربنا يعنى ربنا لم يقل اننا نرضى بكدة غصب عنا علشان ده حق من حقوق الرجال
ربنا خلق الرجل والمرأة علشان يسكنو البعض ومفيش حد فيهم يطمح لغير زوجه
اما التعدد ده استثناء لحالات معينة من الرجال والنساء مش على حسب رغبة الرجل بس لازم رغبة الست كمان
اما بقى اللى عايزين يخلو الاستثناء هوه القاعدة لصالح انواع معينة من الرجال على حساب المرأة وينسبو ده لشرع ربنا ولازم ترضى بكدة فده ضد الطبيعة والفطرة
ونعقد نقول الاسلام كرم المرأة ونثور ونغضب لما حد يهاجم الاسلام
الاسلام كرم الانسان رجل وامرأة واحنا اللى بنسئ ليهم بأسم الدين
لان اللى بيحصل ده اسأه للرجل المسلم ايضا مش تحيز ليه


حبيبتىyong lady
انا مش متعصبة ولا حاجة اهو انا برد بهدوء والاختلاف فى الرأى لا يفسد للود قضية
شكرا على اهتمامك برأيى


__________________________________________________ __________

يا بنات الموضوع ده محير الناس كلها
الزواج الثاني حلال وبدون اسباب ايضا حلال وافضل بكثير من الزنا مثلا
وللاسف كتير من الزوجات احسنلهم زوجهم يعمل علاقه غير شرعيه علي انه يتزوج عليها
كون اننا منقبلش علي نفسنا والله دي حرية شخصيه ومن حقك تطلبي الطلاق لو زوجك اتزوج عليكي ليه؟
لان بزواجه عليكي كده هوا شال منك مميزات كتيره منها المبيت هيبات معاكي نص الاسبوع بس مش كل الستات تستحمل مثلا تبات وحدها
كمان المال والخير الي جاي بدل ميبقي ليكي انتي وعيالك لوحدك هيبقي متوزع علي بيتين ويمكن 3 او 4 علي حسب
كل ميزه هتتوزع علي عدد الزوجات كالسفر او المصيف او غيره وغيره
اذا كنتي هتقدري تستحملي كده براحتك مش قادره اطلبي الطلاق بس انتي هتستفيدي ايه من الطلاق اصلا
هل هتتجوزي تاني؟
غالبا لا خاصه لو في عيال مش ممكن هتتجوزي لان ممكن ياخد عيالك واصلا مين هيتجوزك بعيالك ويقرف نفسه
ده غير انك لو متجوزتيش ابو العيال هياخدهم كل اسبوع وكل عيد وحاجه منتها القرف ةالاحباط لانك هتلاقي نفسك فجاه بقيتي لوحدك
ده غير الالم النفسي ونظرة المجتمع السيئه الغبيه الي بتطارد اي واحده مطلقه وتضيق عليها خروجها ومرواحهها ومجيها
واساسا طالما اطلقتي نفقتك اتشالت منه وممكن بعد فتره تنتقل حضانة الاطفال اليه وتلاقي نفسك يا ولدا لا عيل ولا تيل
ده غير العيال الي اتحرمو من دخلة ابوهم واصبح ابوهم مطلق امهم ومتجوز واحده تانيه
يعني خسائر من كل نوع وانتي وعيالك الخسرانه وهو الزوج الي مش فارقه معاه
بالنسبه بقي للزوجه التانيه المفروض ان فيه رجاله كتيره اوي مطلقين وارامل ولسه متجوزوش يعني دول خلصو ومفاضيلش الا المتزوج؟
وان اتقدملك واحد متزوج طب منتي سوري يعني الجانيه علي نفسك بدل مكنتي هتاخدي راجل كامل هتاخدي نص ويمكن تلت ويمكن ربع راجل
وبعدين يعني لازم تكون مقتنعه ان الي هتتجوزو ده فعلا مراته فيه تقصير منها كالعيا وغيره وغيره
علشان متحسش انها جنت علي واحده مالهاش ذنب
الموضوع متشعب وكبير لكن في النهايه الزواج التاني حلال حلال والعيب في المجتمع