عنوان الموضوع : كل الي عندها طفل اقل من سنه تعالي رعاية الطفل
مقدم من طرف منتديات نساء الجزائر

كل الي عندها طفل اقل من سنه تعالي

[COLOR=#800080] السلام عليكم
انا حبيت اعمل الموضوع ده عشان نستفاد من بعض في تربيه اطفالنا
كل الي عندها معلومه عن تغذيه الطفل او تنميه ذكائه اواي شيء يخص الطفال تقوله وندردش مع بعض انا عندي ابني نور الدين عمره 4 شهور قربت اجوزه ههههههههههه الي بتسهر الليل والي مدوشه بالعياط طول النهار واليل يالا تعالو نكلم كل واحده تقول عندها ابن ولا بنت وتقول عمره وتقول بتعمل معاه ايه يالا بينا
انا ابدا بسم الله
انا رحت للدكتور عشان نور الدين كان عنده برد وكتبله علاج وخف الحمد لله سالني عنده ايه كالسيوم قولتله معندوش انا معرفش ان الطفال في السن ده لازم ياخدوا كالسيوم قال لازم تكون كل ام عندها كالسيوم لطفلها عشان يقويه وكتبلي علي كالسيوم (بيديكال) معلقه صغيره في اليوم وقال لي اطلعه في الشمس صباحا مش الساعه 12 لاقبل كده عشان الولد يجلس علطول وميتاخرش في المشي يالا الي عندها معلومه تقولها متبخلوش
[/
color]

>>>>> ردود الأعضـــــــــــــــــــاء على الموضوع <<<<<
==================================

بصوا وفي كمان وصفه حلوي اوي تاكليها لطفلك من سن 4 شهور تعملي عصير برتقال عادي بس يكون مخفف وسكر بسيط جدا لو لزم وتسلقي جزر وتحطي عصير البرتقال المخفف مع الجزر في الخلاط وتاكلي طفلك بلمعلقه بس تجريجيا دي وصفه حلوا عشان تحفظي عل ابنك من البرد ومغذيه في نفس الوقت

__________________________________________________ __________

ايه يا جماعه الموضوع مش عجبكم ولا ايه

مرحبا راح اكون اول وحده ترد على موضوعك انا عندي ولد عمره 10شهور والحمد لله صحته منيحه...وبالنسبه للكالسيوم صح ولدي ياخذه والحمدلله...

مشكوره يام نور على الموضوع الله يخلي لك ولدك ويعطيه ربي الصحه والعافيه انا عندي بنوته عمرها4شهور حلوه زي القمر والحمدلله صحته كويسه بس انا اعطيت بنتي الاولى الكالسيوم من 6شهور وسمعت كمان حتى يساعد في ظهور الاسنان بدري

مرحبا يا بنات وانا عندي بنوته عمرها 5 شهور ومشاء الله منيحه بس ما بعطيها كالسيوم ضروروي اعطيها ولا كيف ما عندي فكره لانو عندي صبي قبل وعمر 4 سنين وما اعطيتو كالسيوم اول مره بسمع انو الطفل لازم ياخد كالسيوم