عنوان الموضوع : برنامج همسات امرأة .. مجابة
مقدم من طرف منتديات نساء الجزائر

برنامج همسات امرأة ..

السلام عليكن ..
تعالو نلعب لعبة ..
انا انجل .. اسمي الحركي .. خنعمل برنامج زيي برامج الاذاعيه كده بتاعت فضفضة .. انا المذيعة وانتم المتصلات .. اللي هتتصل هتقول مشكلتها وانا اتحاور معاها يمكن نحل المشكله .. ماتقلقوش بقالي كام سنه في القصة دي
طيب .. نبدا ..
احم احم
بسم الله الرحمن اارحيم عزيزاتي القارءات .. .. يوم جديد بيهل علينا ورغم كل ألصعوبات اللي في البلد عندنا وقت نتكلم فمشاكلنا الخاصه .. معاكم انجل ومستنية اول بريد

>>>>> ردود الأعضـــــــــــــــــــاء على الموضوع <<<<<
==================================

ايه .. مش عايزين تتفاعلو معايا ليه .. معجبتكمش الفكرة ؟

__________________________________________________ __________

هاي انجل مساء الخير كيفك شو اخبارك عساك بخير ممكن نتكلم عن الندم من الزواج مثلا

السلام عليكم
سا الخيييير
الحمد لله يا جماعة حد عنده الجرأة والشجاعة يبتدي

الندم .. بشكل عام...

الندم هو احساس بالوجع من عمل شيئ معين والتمنى الرجوع عنه، مع العلم ان كل شئ مقدر ..

والشخص النادم .. بيبقى ببساطة شخص متردد وغير اثق في تصرفاته بشكل عام ..

احيانا بيبقى مطلوب اما يكون المووع كبير كاه خاص بالدين مثلا ..

لكنه بيكون مدمر ان كان في غير ذلك ...

هسالك الوقتي يا تراجي ( بحب الاسم ده لانه كان اسم صاحبتي في الجامعة )

هل يمكن التراجع عن الفعل اللي انتي نادمانه عليه ؟... تقدري تتراجعي عن الزواج مثلا ؟
لو الاجابة بنعم يبقى بايدك الحل ...

لو الاجابة بلأ يبقى جه وقت التكيف .. والتعامل مع الدنيا كانها مقطورة توصيل لا اكثر .. نخرج منها باقل الخسائر .

عارفين في حاجات في حياتنا لو بصناله من وجهة نظر تانية هتوفر علين وقت حزن نقدر نخلية وقت سعاده

تقدري تتراجعي عن زواجك ولا نفتح باب التكيف؟

ثانكس حبي عالاجابة ---- ع فكرة انا ماتكلمت عن الندم بصورة شخصية لاني الحمدلله مرتاحة مع زوجي وهو يحبني بجنون بس انا اتكلم عن اغلبية النساء بعالمنا العربي يعانين اضطهاد وعنف اسري من قبل ازواجهن وهن نادمات ولكن غير قادرات ع قول لا بوجه ازواجهن ----- ثانكس دارلنك استمري بالطرح

والله يا تراجي الوضع في العالم العربي مشكلة من كذا زاوية .. والخطا مشترج بين الراجل والست ..

كان زمان الستات مشغولة في حاجات كتير تجميلية وتنظيمية والاطفال وتطبيق التقاليد .. حاسة انا شالت معظم الحاجات المبدعة من حياتها وحاطة صورة مهند نور .. والتمثليات التركي اللي بوظت عقل البشر

عملو دراسة عن ما هو المفقود في العال العربي .. والاحصائية شملت اجابات الناس عن الحاجات اللي مفتقدينها ...

مطلعش التعليم

مطلعش الابتداع

مطلعش الانتاج

طلع فقد الحب ... الرجل والست مش وراهم حاجة غير مغرم صبابة يا قلبي مغرم صبابة

لعبو على النقطة دي وانتجولك تمثيليات بتجيب ملايين علشان الستات تستكنيس وهم يبيعو منتجاتهم

بس الضحية كانت مين .. الست طبعا لان الحب الخرافي ده مش موجود ومان باعولك الهوا اللي هو الحب مع انه مش من اساسيات الحياه .. اساسيات الحياه هي فهم الذات والابداع للاخرين
نسينا ان كل واحد مخلوق لمهمة لتعمير الارض بكل انواع معارفنا واختلافاتنا

بس الست ترجع من الشغل او بعد يوم مقرف من النتضيف والترويق ... ماتلاقيش الا التمثليات دي هي السلوى الوحيده
تبص للراجل من دول .. اللي يا اما مع اصحابه .. او صحباته .. او بيلعب ؟..او حاطت وشة في الاب توب .. مفيش اي تفاعل .. خالص ..