عنوان الموضوع : شئ من الحب -روايات رائعة
مقدم من طرف منتديات نساء الجزائر
شئ من الحب
شئ من الحب
الشخصيات$:
جنا: بنت مصرية مسلمة رايحه تدرس في امريكا خجوله بتحب الناس
ديل:صديقه جنا الامريكيه وزميلتها في الغرفه بنت لذيذه جدا وغير مسلمه
مايك: شاب محترم صديق ديل "حبيبها" دا المعنى الاصح
جو:صديق مايك دا اللي هنعرفه فيما بعد وهيحب جنا بردوا فيما بعد وبيكون دكتور
واقفة على باب الكلية وبتبص عليها من بره بتاخد نفس عميق وهي بتقول جواها " يارب وفقني في العالم الجديد اللي انا دخﻼله ده " ، وتمد رجليها اليمين وتدخل باب الكلية .
أول مادخلت وبدأت تمشي وسط الناس بدأت العيون تتجه ليها والهمسات تبدأ عليها ... أصلها بنت جميلة أوووي بعنيها السودة المميزة عن العيون الملونة الكتير ولونها القمحي الفاتح المميز برده عن اللون اﻻبيض اللي طاغي على المكان وقصرها الواضح مابين اللي حواليها وشكلها اللي مهما كان عصري وجديد لسه فيه مﻼمحه العربية .
تفضل "جنا" ماشية مش عارفة تروح فين لحد ما لقت لوحة كبيرة مكتوب عليها " welcome . New student " راحت نحيه الترابيزة اللي تحت اللوحة لقت عليها كتيبات للتعريف بالجامعة ، الكتيب كان كله باﻻنجليزي ... اصل " جنا " من كتر تفوقها في كليتها في مصر أخدت منحة عشان تكمل أخر سنتين ليها في كلية هندسة في امريكا ورغم سرعه إجراءات السفر حاولت بقدر اﻻمكان تتعلم انجليزي على قد ماتقدر .
اخدت الكتيب وفتحته وبدأت تقرأه وتحاول تفهمه ، وقفت قدامها كام كلمه مش عارفة معناها .. طلعت اﻻيفون بتاعها وبدأت تترجم الكلمات اللي مش فهماها ، وبعد ساعتيم م البحث وصلت " جنا " أخيرا ﻻوضتها في المبنى الجامعي المصاحب للكليه وقفت قدام الباب ثواني وهي بتفكر " ياترى زميلتي في اﻻوضه هتبقا عامله ازاي ، ياترى هتتقبل وجود واحده مسلمه عربيه معاها وﻻهتكون عنصريه**""**؟؟ "
خدت نفس عميق وقالت بصوت واطي جدا وهي بتكلم نفسها : يااااااارب وفقني يارب وثبتني على ديني ووفقني في كليتي وحط في سكتي وﻻد الحﻼل يارب**""
مدت ايديها نحية الباب وخبطت وبعدين فتحت الباب ودخلت اﻷوضه .... لقت سريرين جوه اﻻوضه واحد عليه شنطة ومليان هدوم والتاني فاضي ! ... تلقائيا راحت نحيه السرير الفاضي وقعدت عليه وحطت شنطتها قصادها وبدات تتفحص اﻻوضه من صور متعلقه علي الحيطة وصور محطوطة على تسريحة زميلتها في اﻻوضه .. معظم الصور كانت لبنت جميله جدا ذات مﻼمح اجنبيه ميه في الميه وجمبها واحد متصوره معاه واضح انه حبيبها .
قامت " جنا " وحطت شنطتها على السرير وبدأت تفتحها وتحط هدومها في الدوﻻب وهي واخده راحتها عل اﻻخر**""
وفجأه اتفتح باب الحمام اللي في اﻻوضه وخرجت منه بنت**""**
ارتبكت " جنا " جدا ومبقتش عارفه تعمل ايه وﻻتتصرف ازاي وبعد ما ركزت عرفت انها البنت اللي في الصور وملقتش حل غير انها تقف وتبدا تكلمها عادي
" جنا " وهي مرتبكه : I'm sorry . I didn't know that somebody here**""
ردت عليها البنت : No it's ok .. Are u my new roommate ?
ردت " جنا " وهي بتحاول تلطف الجو : hhhhh yes they told me that**""
فضلوا ثواني بصين لبعض وهما مش عارفين يقولوا ايه لحد ما البنت اتكلمت
البنت : Hi , I'm Dellin**""
u can call me dell**""
ردت " جنا " عليها وهي مبسوطة ان بدا في تقبل لﻼمور بنهم : Hi Dell , I'm Jana from Egypt nice 2 meet u**""
ردت ديل بكل فرحه : Nice 2 meet u 2 Jana , Are u from Egypt for real ? ... I adore Egypt and i really love her people , we will be a good friends**""
ردت عليها " جنا " وهي فرحانه ومتحمسه : ان شاء الله اكيييييييييييييد
استغربتها البنت فكملت بسرعة : I mean , sure if god wants .. forgive me to speak Arabic, I am I do not know English well
ردت عليها ديل : NO no it's ok , u will be familiar with time**""
ضحكتلها " جنا " وقالتلها : I with that really**""
رجعت ديل خطوتين لورا وهي بتقولها : ok then , I will leave u 2 complete your stuff**""
ردت " جنا " : Oh thanks , I appreciate that^_^
.
.
.
رجعت " جنا " تكمل توضيب حاجتها وهي بتقول جواها الحمدلله ليك يارب عل البدايه الجميله ديه ويارب ان شاء الله تكمل علي خير ويبقوا كلهم لطاف ولذاذ كده**""
فرجك ياحبيبي**""**
>>>>> ردود الأعضـــــــــــــــــــاء على الموضوع <<<<<
==================================
الحلقة الثانية:-
عدت اﻻيام على جنا في الكلية وهي في قمه سعادتها ﻻنها تاقلمت على اﻻوضاع وبدأ الناس يحبوها ويحترموها لشخصيتها الرائعة وخفة دمها ولطفها في التعامل مع الكل وخصوصا انبهار الدكاتره التام بذكائها ومشاركتها الفعالة وارائها اللي دايما تستحق اﻻحترام**
بقت عﻼقة جنا بديل زميلتها في اﻻوضه قوية جدا واﻻتنين بقوا يحكوا لبعض كل حاجه عن حياتهم وعادات بلد كل واحده فيهم واخدوا علي بعض اكتر وخصوصا ﻻنهم متفتحين ومتفاهمين جدا**""
وفي يوم كان اجازة من الجامعه وهما اﻻتنين في اﻻوضه وديل واقفه قدام المرايه بتظبط نفسها وبتتكلم مع جنا اللي نايمه علي السرير وحاطه الﻼب على بطنها وفاتحه الفيس وبتكلم صحباتها في مصر فديل بتقولها : " لسه مصره أنك متخرجيش معايا انا ومايك وهتقضي برده اﻻجازةعلى الﻼب حتى يوم اﻻجازة**""**
ردت عليها جنا وهي مركزة في الﻼب : واحده وحبيبها انا اخرج معاكم اعمل ايه وبعدين انتو بتروحوا بار تسهروا فيه وانتي عارفه ماليش دعوة انا بالجو ده**""
قربت منها ديل وقعدت على طرف السرير وقالتلها : يابنتي فكك من الجو ده وتعالي معانا**""**
ولسه جنا هترد عليها لقوا الباب بيخبط فقالتلها جنا : اهو مايك جيه يﻼ عشان متتاخريش عليه**""**
سابتها ديل وخرجت قدام باب اﻻوضه تكلم مايك وبعد ثواني دخلت على جنا وقالتلها : مايك عايز يدخل يكلمك !
قامت جنا بسرعه وشدت عباية الصﻼه من على الشماعة ولبستها وقالت لديل : اوك خليه يدخل**""
دخل مايك وقرب نحيه جنا ووقف عشان يكلمها : هاي جنا ازيك عامله ايه**""
ردت جنا وهي بتبتسمله وماسكه الطرحة بايديها كده : انا كويسه الحمدلله ازيك انت**
قالها وهو حاطط ايديه في جيبه وعاوج بوقه : مش كويس خالص**""**!!
برقتله وقالتله : ليه بس**""**
قالها : ديل مش راضيه تخرج معايا اﻻ لما انتي تيجي معانا وتخرجي وانا صراحه مؤيدها ﻻنك من ساعه ماجيتي وانتي مخرجتيش خالص بقالك 6 شهور اهو !!
ردت جنا : انا اسفة بس انتو عارفين اني مبحبش الجو اللي بتخرجوا فيه وماليش فيه هخرج معاكم اعمل ايه يعني هنكد عليكم ومش هتنبسطوا**""
رد عليها مايك : تعالي ومش ﻻزم تشربي كفاية عليكي ميه او عصير ونلعب بلياردوا وكمان في باند هناك بتغني صدقيني هتعحبك**""
قامت ديل مكمله كﻼمه بكل حماس كانها لقت منفذ تقنع بيه جنا وخصوصا انها عارفه ان جنا بتحب تسمع مزيكا جدا : يس الباند هتعجبك جدا يﻼ بقا انتي عارفه اننا مش من طبعنا نتوسل لحد**
سكتت جنا لحظات بان عليها التفكير قامت ديل مستغله موقف تفكيرها ومسكت ايديها وبصلت لجنا نظرة توسل وقالتلها بلييييز**""
ضجكت جنا من تصرفها الطفولي ونظرتها ضحكه تبين موفقتها**
قامت ديل نطه وقالت : yes I did it yes yes yes**
فضل مايك وجنا يضحكوا على فرحتها وقامت جنا قالت لمايك : انت بتحب مجنونة و " هبله "**""**
قام مايك باصص لجنا وهامسلها : عارف**""**
بطلت ديل تنطيط لما لحظت انهم بيتوشوشوا وبصتلهم وقالتلهم : ايه بتقولوا ايه مش مهم مش مهم يﻼ يااستاذ مايك ( وهي بتشده وبتخرجه من اﻻوضه ) عشان نجهز هنتاخر**""
قامت جنا قالت بسرعه قبل ما ديل تخرجه : بس يشرط لو معجبنيش الوضه هرجع !!
قامت ديل رافعه صباعها الصغير وقالتلها : promise**""
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــ
وهما التﻼته راكبين العربية ورايحين البار ، ديل ومايك قاعدرين قدام وعمالين يضحكوا ويغنوا ويهزروا وجنا قاعده ورا وبتسال نفسها : ياترى اللي عملته ده صح وﻻ غلط يارب ماكونش بعمل حاجه غلط**""**
بس انا رايحه انبسط شوية مش اكتر واكيد مش هشرب حاجه غلط وﻻهعمل حاجه غلط ان شاء الله وزي ماقولتلهم انا لو معجبنيش الوضع هرجع ....
قاطعت ديل تفكير جنا وهي سرحانه وبتقولها : هاااااااااااااااااااااااي احنا هنا يوهو روحتي فين يﻼ انزلي وصلنا .. وهي بتفتحلها الباب**
اول ما نزلت جنا من العربية قامت ديل مسكت في دراعها وحضنته وقالتلها صدقيني مش هتندمي ابدا وبدات تشدها وماشيين سوا نحيه باب البار وجنا من جواها بتقول : يارب فعﻼ مندمش**""
البار هادي جزئيا فيه جزء لترابيزات البلياردوا وحته فيها بار وقدامها النحيه التانيه مسرح صغير عليه ناس بيظبطوا اﻻﻻت الموسيقية وبيفصل بنهم ساحه للرقص**
ديل اتكلمت وقالتلها : ووووه لحقناهم قبل مايبداوا تعالي على ترابيزة قريبه من المسرح عشان نعرف نتفرج**""
وافقتها جنا بابنسامه بسيطة تدل على حاله من التوتر مع محاوله من ضبط اﻻعصاب ... راحوا نحيه الترابيزة وقعدوا عليها سالهم مايك : ها هتشربوا ايه**
ردت ديل : انا هشرب بيره عاديه ... فبص لجنا وسالها وانتي هتشربي ايه**
ردت جنا وقالتله بتوتر : انا معرفش اللي بيتباع هنا ايه هات اي حاجه مفيهاش كحول بيبسي عصير ولو ملقتش ميه هتكفي وخﻼص**""
ضحك مايك وقالها : اوك متقلقيش انا هتصرف**""**
جنا قامت مميله على ديل واستنت لما مايك مشي وقالتلها : مايك محترم جدا وبيحبك بجد كمان مش هتتجوزا قريب وﻻ ايه**""
ضحكت ديل وردت عليها : عندنا اﻻمور مبتمشيش كده بس مش هنكر اني بحبه جدا كمان ومستنياه يتقدم بطلب الجواز""
جنا قالتلها ( بالعربي ) : ان شاء الله يارب**
ضحكت ديل جامد وقالتلها : yes , if god wants**
فهمت جنا قصدها وقالتلها : سوري بس انتي عارفه اني متعوده اقولها بالعربي**""
ردت ديل : مش مشكله بالعكس معناها جميل جدا**""
كان مايك جيه بالمشروبات وبداوا هما التﻼته يتكلموا ويضحكوا ويهزروا وكانوا مبسوطين جدالحد ما الباند بدأت تعزف وفعﻼ اغانيهم وموسيقاهم كانت جامده جدا عجبت جنا كده وانبسطت بيها لحد ماجت اغنيه هايصه شويه فقام مايك قال لديل : يﻼ عشان نرقص**""**
قامت ديل بصت لجنا وقالتلها : هتفضلي قاعده طبعا !!
ابتسمتلها جنا وشاورتلها براسها وقالتلها : انا هروح اقعد على كراسي البار واتفرج عليكم انتوا روحوا واستمتعتوا بوقتكم**
راحت جنا وقعدت على كراسي البار تتفرج علي الباندوتسمع اﻻغاني والموسيقى وهي مبسوطة انها اول مرة تنبسط كده من ساعه ماجت**""
بعد اليوم ده ومن كتر ماانبسطت جنا باليوم بقت على طول كل اجازه تروح مع ديل ومايك لهناك او حتى من غيرهم عشان تقعد بس تتفرج وتسمع اغاني الباند اللي عشقتها وعشقت اغانيهم لدرجه انهم بقوا يﻼحظوا وجودها الدايم دايما كل يوم هما بيبقوا فيه في البار ده**""
وفي يوم وجنا في البار وهي قاعده بتشرب بيبسي وباصه للباند وبتسمعهم ومندمجه معاهم ﻻحظ ان في واحد بيبص عليها ومنزلش عنيه من عليها وكل ما عنيها تيجي في عنيه يبتسلمها ويرفعلها كاسه**
طنشته جنا وفضلت مكمله فرجه عل الباند وهي بتسمعلهم واندمجت معاهم لحد مافجاه لقت الراجل ده جيه وقام قاعد عل الكرسي اللي جمبها على طول ..................................!!!!
الحلقة الجاية بقا نعرف ايه اللي هيحصل**""
__________________________________________________ __________
الحلقة الثالثة**
.
.
.
.
وفي يوم وجنا في البار وهي قاعده بتشرب بيبسي وباصه للباند وبتسمعهم ومندمجه معاهم ﻻحظ ان في واحد بيبص عليها ومنزلش عنيه من عليها وكل ما عنيها تيجي في عنيه يبتسلمها ويرفعلها كاسه**
طنشته جنا وفضلت مكمله فرجه عل الباند وهي بتسمعلهم واندمجت معاهم لحد مافجاه لقت الراجل ده جيه وقام قاعد عل الكرسي اللي جمبها على طول جنا ارتبكت ومبقتش عارفة تعمل ايه وﻻتتصرف ازاي بس قررت من جواها انها متعملش حاجه لحد ماتشوف هو هيتصرف ازاي ، وفضلت قاعده باصه عل الباند وبتسمعلهم وكل مايصادف انها تبص نحيه اليمين تﻼقي الراجل ده باصصلها وبيبتسم فترتبك اكتر بس مكانتش راضيه تعمل اي ردة فعل ملفتة أو غريبه وخصوصا انها عارفة ان في بلدهم بيتصرفوا اصﻼ كده ..... فضلت قاعدة مدية ضهرها للبار وبتبص على الباند لحد ماجيه " البار مان " يجبلها كوبايه بيبسي تانيه وبيقولها : اتفضلي ياجنا**""
ابتسمتله جنا ولسه بتلف نحيه اليمين عشان تمسك الكوباية واول ما مسكتها اتفاجئت بالراجل مسك ايديها بالكوبايه وبيضحكلها !!
جنا ارتبكت جدا وبدات تترعش وعايزة بكل قوتها تشد ايديها منه ولكنها متصمره في مكانها مش عارفه حتى تتحرك**""
افكار بتودي وتجيب عندها ما بين عايز مني ايه ده لحد ما يارب اروح سليمه ..... وفي وسط اﻻفكار ديه كلها وتفكيرها الشديد ده لقته بدأ يتكلم معاها وهو بيفك ايديه واحده واحده وبيقولها : سوري مكنش قصدي ابدا اخوفك مني كده انا كنت مجرد بس عايز الفت انتباهك**""
جنا لسه ماسكه الكوبايه ومتصمرة في مكانها ومبرقه ومش قادرة تعمل حاجه .... هو لما لقاها كده قام مكمل كﻼمه ومد ايديه عشان يسلم عليها وهو بيقولها : هاي انا جوزيف وبيقولولي يا جو**""
بدأت تحس براحه وان لسانها بدأ يخف وردت عليه وهي بتبلع ريقها : سوري انا مبسلمش على رجالة**
سحب ايديه واتصدم للحظات وبعدين رجع ابتسم تاني : مش مشكله وﻻ يهمك انتي اصﻼ شكلك مش من هنا صح ؟
استجمعت جنا شجاعتها وقررت تحسم الموقف ده : ايون انا من مصر ومسلمة فلو حضرتك بتدور على واحده يعني تتكلم معاها شويه وتقضي معاها يوم لطيف فاسفه مش انا .. انا ابعد عني خالص**
ضحك جدا وقالها : انتي واخده عننا فكره وحشه انا مجرد كنت عايز اقولك اني معجب جدا بالشال اللي انتي حطاه على راسك ده لونه جميل جدا وخصوصا انه ماشي مع لون عنيكي وايتسامتك الحلوة ديه**""
كانت جنا عايزه تقوله ان ده اسمه حجاب ولكنها اتكسفت جدا وخدودها احمرت جدا حتى هو ﻻحظ ارتباكها وكسوفها وخجلها فكمل كﻼمه وهي باصه في اﻻرض : ارجو اني مكنش قولتلك حاجه وحشه زعلتك انا مجرد بقولك انك جميله جدا ... بس**""
رفعت جنا راسها بسرعه وبصتله ثواني بصدمة وهي خدودها هتنفجر من كتر احمرارهم وبلعت ريقها وقالتله : سوري انا ﻻزم امشي دلوقت ...... قامت وقفت بسرعة وهي بتلم حاجاتها وبتحاول تطلع فلوس من شنطتها عشان تحاسب رغم ان ايديها كانت بتترعش وهي ماسكه الشنطة لقته فجاه مسك ايديها بطريقه تلقائيه عشان يهديها : it's ok انا هدفع الحساب لو انتي مستعجله**""
هو ماسك ايديها بطريقة تلقائيه ورغم كده مرت لحظات صمت بينهم وكل واحد فيهم حاسس احساس غريب جدا مش قادر يوصفه ومش عارف معناه ومع اختﻼف احاسيسهم قطعت جنا لحظات الصمت الطويله القصيره وسحبت ايديها بسرعه وهي بتطلع الفلوس : شكرا انا هحاسب ... باي وطلعت تجري
كان حاسس احساس غريب جدا من نحيتها وهي ماشيه وهو بيبص عليها وكانها واخدها حاجه منه وماشيه واحاسيسه كلها داخله في بعض وملهاش تفسير بين كسوفها اللي ملقهوش في بنت قبل كده وبين جمالها وبرائتها وبين غموض شخثيتها الجديده اللي اول مره يتعامل معاها او يشوفها في حد !!
في النحيه التانيه جنا طالعه تجري من البار وهي بتحاول تاخد نفسها .. وقفت تاكس بسرعه وركبت .. مشي التاكسي وهي بتبص وراها بتشوف في حاجه وراها وﻻ ﻻ ، رجعت قعدت عادي وهي حاطة ايديها علي قلبها وبتقول : خير اللهم اجعله خير**""
__________________________________________________ __________
الحلقه الرابعه**
.
.
.
.
.
مرت اﻻيام على جنا بعد الموقف ده ، كانت اﻻيام اﻻولي مبتبطلش تفكير في الموقف واﻻحراج اللي اتحططت فيه وبعد مره في مره قررت انها تبطل تفكير وتهتم بدراستها وتركز في هدفها اللي جايه عشانه ورغم انها كانت بطلت تروح البار لمده اسبوعين اﻻ اتا حسمت الموقف وقررت انه يكون عادي خﻼص وترجع لعادتها عادي ﻻن مفيش حاجه .... وبالفعل في نفس اليوم قررت مع ديل انهم يروحوا هناك ومعاهم مايك كالعاده**
وهما في السكه ومايك سايق جنا : ايه ده مش ده طريق all night " اسم البار " ؟؟
مايك : عارف انا واخدكم وعملكم مفجاه جامده جدا ... قربنا نوصل خﻼص**""
جنا فضلت مركزه في الطريق عشان تعرف هي رايحه فين ... لقت مايك داخل بيهم ساحه كبيره فاضيه مفيهاش حاجه خالص وراح وقف العربيه في وسط الساحه وبدأ يرفع سقف العربيه بتاعته وجنا وديل مستغربين اللي بيحصل وهو بيبصلهم ويضحك وبيقولهم : يﻼ هنبدأ وبعلو صوته
10
9
8
7
6
5
4
3
2
1
0
Gooooooooooooooooooooooo**
فجأه ظهرت شاشه كبيره جدا قدامهم وبدا يشتغل فيلم رومانسي وأغنيه ومايك راح ﻻفف وبص لديل : هابي فﻼنتاين داي حبيبتي**""**
وقام مطلع علبه من جيبه وفتحها .. فيها سلسله فضه فيها دﻻيه مكتوب فيها " I LOVE U " : هابي فﻼنتاين داي وكل سنه وانتي معايا**""**""**
جنا بتتفرج عليهم وهي مبسوطة جدا لديل ومايك وبتتمنى انهم فعﻼ يتجوزوا ﻻنهم هيسعدوا بعض وبتتمنى من جواها انها تﻼقي حد يحبها ويسعدها كده**""
رجعت من سرحانها وحاست انها قاعده عزول مابينهم فبدأت تنسحب وتنزل من العربيه وتبعد شوية ومبقتش عارفه تعمل ايه فشافت من بعيد كده عربيه ايس كريم فراحت نحيتها واشترت ايس كريم وغزل بنات وراحت قعدت على جزع شجره عشان تتفرج عل الفيلم**""
كل شوية كانت تبص على ديل ومايك وهما نايمين على كتف بعض في العربيه وتضحك وبعدين تكمل الفيلم وفي وسط ماهي مندمجه في الفيلم لقت صوت جاي من وراها من وسط الشجر التفتت وراها بسرعه ولقت السجر عمال يتهز جامد قامت من الخضه وبدات ترجع لورا خطوات بسيطة وبطيئه وهي خايفه تقوم تعمل حركه مفجاه يطلع عليها حيوان وهما في الخﻼ ده وﻻ هي اصﻼ مش عارفه ده ممكن يكون ايه وهي حاسه ان الصون كل شويه يقرب منها وهي مش عارفه تتصرف ازاي لحد ما بقت الشجره اللي بتتهز قصادها على طول ومن جواها حاسه ان بينها وبين الرعب المميت خطوة واحده بس ويبقا في وشها**""
تفكيرها اتشل ومبقتش عارفه تعمل اييييييييييييه!!!!!!
__________________________________________________ __________
الحلقة الخامسة**
.
.
.
.
.
.
.
قررت جنا تستجمع قوتها وتواجه الشيء اللي قدامها من غير خوف ، حاولت تاخد نفس عميق وهي ايديها على قلبها .. قفلت عنيها لما حست ان الشيء ده بقيلة خطوة ويخرج من بين الشجر واول ماحست انه خرج في نفس الثانيه فتحت عنيها يسرعة فجأة لقت حاجه بعزم ما فيها بتنط عليها .. صرخت جنا ووقعت عل اﻻرض لكنها بصت على اللي نايم على بطنها لفتها قطة صغنتوتة وعماله تنونو ، قامت جنا وسندت بدراعها علي اﻻرض وهي بتبص للقطة وتضحك : بقا انتي اللي عملتي فيا كل ده وخوفتيني قد كده ، ياحياتي عليكي شكلك لذوذة اوي وعسوله وصغنتوتة خالص وبتعملي ايه لوحدك في الحته المقطوعة ديه بقولك ايه تعالي اقعدري معايا دلوقت بدل ماانا قاعده لوحدي كده**""
قالتها جنا وهي بتشيل القطة بدراعها وبتقوم وبتنفض هدومها ، بتلف !! ... لقت مايك وديل جايين يجروا عليها وهما مخضوضين واول ما وصلولها ديل بخضه : ايه اللي حصل في ايه سمعناكي بتصرخي .. ايه اللي في ايديكي ديه وبعدين انتي نزلتي واختفيتي فين !!؟
جنا : اهدي ياديل في ايه انا صرخت بس لما القطة نطت عليا وبعدين انا حبيت اسيبك انتي ومايك براحتكم شوية وجيت اقعد هنا واتفرج على الفيلم بس**""
مايك : اوك مش مهم دلوقت انتي كويسه !! فيكي حاجه من الواقعة طيب !!**
جنا وهي بتبتسم : ﻻابدا .. صحيح ايه رايكم في القطة ديه مش كيوت**""**""**
ديل بتﻼعب القطة : كيوت اوي وناعمة وصغيره .. بتعمل ايه لوحدها هنا !! .. تﻼقيكي توهتي من مامتك ياحياتي عليكي**""
جنا سرحت شوية وقالتلهم فجأة : انا هاخد القطة ديه مايا اربيها لحد ما تكبر**""
ديل رجعت لورا وبصت لجنا : انتي بتهزري وﻻ بتتكلمي جد وبعدين متاكده من قرارك ده !!؟؟**""**
جنا : ايون متاكده وبكره ان شاء الله هاخدها للمركز الصحي القريب مننا عشان اكشف عليها وكده واديها التطعيمات**""
مايك بيشيل منها القطة وبيضحك : انتي اكيد مجنونة بس جنانك ده اكتر حاجه بتعجبني فيكي**""**
ديل قامت بصاله لما لقت جنا اتكسفت وقامت ضرباه في كتفه وهي بتقوله بنبره تهديد : مـــــــــــــــــــــايك**""**
مايك : hhhhhhh what !!**""
جنا بتضحك عليهم وبتقوله : ديه غيره سيبك مني اتي اتكسفت هي غارت**""
مايك : خﻼص كفايه هزار دلوقت يﻼ عشان الوقت اتاخر وﻻزم ارجعكم البيت دلوقت**
بعد ما وصلوا قدام البيت ونزلوا من العربيه جنا في ايديها القطه بتتلفت شافت ديل ومايك واقفين سوا انسحبت بهدوء وسابتهم واقفين شويه وطلعت غيرت هدومها وطلعت حليب للقطه وحطته في طبق وادتهولها قدامها وراحت عشان تحضرلها حاجه تنام فيها ، وهي بتحضر لقت ديل داخله عليها مبسوطة .. غيرت هدومها وجنا نيمت القطة ونطوا اﻻتنين تحت البطانيه ....
كل واحده فيهم مبسوطة ، ديل بتضحك جنا بصلتلها : ايه بتضحكي ليه !!**
ديل اتقلبت علي جنبها وبصت لجنا : انا مبسوطة بجد مع مايك وبحبه اوي ياجنا وحاسه ان بكره هيبقا يوم جميل اوي معرفش ليه**""**
جنا ردت عليها : وانا كمان حاسه ان بكره هيبقا يوم جميل .. المهم يﻼ عشان ننام ، تصبحي علي خير**""
ديل ردت عليها وهي بتتاوب : وانتي من اهله**
كل واحده ادت ضهرها للتانيه وهي مصدقة احساسها ان بكره فعﻼ هيبقا يوم جميل**""**
ياترى فعﻼ هيبقا يوم جميل !!!!!
.
.
.
.
.
يتبع
__________________________________________________ __________
الحلقة السادسة**
.
.
.
.
.
الصبح جنا بتوضب نفسها وواقفه قدام المرايه بتلف طرحتها وبتغني ﻻم كلثوم " رجعووووووووني عنيييييييييك ﻻيااامي اللي راحوا تراااااااا علموووووني اندم على الماضي وجراحوا تيرارارارار اللي شوفته " ومندمجه اوي وهي بتغني لحد ما صوتها علي وصحت ديل**
ديل شالت المخده ورامتها على جنا : يابنتي بطلي عاااايزة اناااااااااااااااام**""**
جنا بتضحك وبتكمل غنا وجت وقفت قدامها وغنتلها شوية قامت ديل حطت المخدة على وشها فشالتها جنا : انا نازله رايحه للدكتور ببوسي**""
ديل بصتلها : مين بوسي ديه !!
جنا راحت نحيه التسريحه تكمل لبسها : القطة .. انا هسميها بوسي خﻼص حلمت بيه اﻻسم ده امبارح**""**
ديل بصتلها وهي مستفزة : بتقولوا ايه عنكم في مصر !! اممممممممم اااااااااه " تترابى في ايزيك " وتجوزيها كمان ميهمنيييييييييش**انا عااااااااااايزة**انام ... تصبحي على خير""**
شالت جنا القطة وراحت عند رجلين ديل وقرصتها ومشيت : رررررررررخمة ودمك تقيل ها**""**..... تمنيلي الحظ باااااااااااااااااي**
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
" animals planet " كان اسم المركز الصحي للحيوانات اللي وقفت قدامه جنا ": شكرا ليك .... خليلك الباقي**""**..... قالتها وهي بتدي للتاكس الفلوس وبتنزل منه**
دخلت المركز وراحت اﻻستقبال حجزت موعد وقعدت ... قاعدة عماله تتفرج على الحيوانات اللي داخله واللي خارجه من قطط وكﻼب لحد تعابين وعقارب ضحكت ومن جواها : بقا الكﻼب والقطط دول كلهم عندهم مراكز صحيه وعيادات احسن من بتاعه البني ادمين في مصر أهو انا لو حد شافني من مصر بالمنظر ده هيقول عليا بت سيس وعلى راي فيلم احمد عز " عيل توتو وراث قرشين عن امه وﻻ تيته وبيقضيها مع البت بتاعته " ههههههه الدنيا ديه عليها حاجات ياجدع**""**
قطع تفكيرها صوت بينده عليها في اﻻستقبال ... استغربت وقامت راحتلهم .. الراجل اللي واقف : حضرتك حجزتي عند كتورة " انجلينا " صح !!
جنا : صح حجزت عندها ليه في حاجه ؟؟
الراجل : دكتورة " انجلينا " حصلت لها حاله طارئة واستدعوها للعمليات لكلب عمل حادثة بس حضرتك لو حابه الكشف النهارده دكتور " روبرت " موجود تحبي احجزلك !!
جنا بيأس : بس كل دول داخلين لدكتور روبرت وانا بقالي ساعة قاعدة مش معقوله هاخد رقم جديد واستنا ساعة وﻻ اتنين كمان**""**!!
الراجل : ﻻ حضرتك انتي كنتي رقم 3 ومازلتي يعني الدكتور لما يجي هتدخليله تالت واحده**""
جنا بابسامه امل : اوك معنديش مانع كده كويس .. شكرا ليك**""
راحت قعدت وهي على ايديها القطة شالتها وبصتلها : شكلنا ياقطتي حظنا سوا هيبقا جميل وهنبقا زي ما قال الحج الكبير حزلئوم " شكلها هتبقا فتحه خير ان شاء الله " ... في نفس اللحظة اﻻرقام كانت بدأت يتنده عليها فكملت كﻼمها : واوي كمان هنكشف بسرعه اهو عليكي ونمشي**
""
جيه الدور علي جنا في الكشف شالت القطة ودخلت بيها للدكتور لقته قاعد في ركت كده في العياده فيها الحقن وكده ومدي ضهره لجنا وﻻبس كمامة وبيعبي الحقنه ...
الدتور : اهﻼ وسهﻼ بيكي انا قرأت ملف الحالة "بوسي" وعرفت انك ﻻقيتيها وناوية تربيها واحنا هنا هنقوم بالﻼزم من اوراقها الشخصيه والتطعيمات وكده فمتقلقيش خالص**
""
جنا بفرحة وبراحه : شكرا لحضرتك ريحتني**""
التفت الدكتور بسرعه لما انتبه للصوت وبصلها جامد وقام وقف وهو شبه مصدوم**
جنا استغربت من ردة فعله القويه جدا وبصتله : عفوا في حاجه !!
الدكتور بنبرة فرحة وانتصار : هو انتي فعﻼ ام خدود حمرا ..... قالها وهو بيشيل الكمامة من على بوقه وبيضحك
جنا برقت جامد واتصدمت ولسانها اتقعد ومعدتش عارفه تبلع حتى ريقها لما عرفته**
هو بصلها : ايه مفتكرتنيش ... احنا اتقابلنا في البار قبل كده انا " جوزيف " .............**
انا " جو "**""
.
.
.
.
.
.
.
.
.
يتبع**