عنوان الموضوع : التائهة -روايات رائعة
مقدم من طرف منتديات نساء الجزائر

التائهة






الـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــتــــ ــــــــــــــــــــــائـــــــــــــــــــــــهة

تبدأ الاحداث بالقرب من الشاطىء حيث كانت هنالك عائله ذاهبه للاستجمام بعد نهاية الامتحانات وبداية الصيف (عائلة ابو محمد , ابو محمد ,ام محمد هاله ,محمد الابن الاكبر 24سنه ,سامي 19سنه , مريم17سنه ,سلمى12سنه ,رامي 7سنوات)

ابو محمد :هوه الاخد الثاني من بين اخوتو متميز بهدوء اعصابو بس لما عصب بكون انسان تاني ,حنون على اولادو جدا مستعد يبيع العالم عشانهم ,متمسك باسرتو جدا

ام محمد:انسانه عطوفه جدا ,حساسه كتير, بتحب كل الناس , بتخاف على مشاعر الكل ,حنونه لدرجه كبيره

محمد : الابن الاكبر ,صفاتو الهدوء ,عقلو كبير , حنون بس حنيتو مخفيه ما بيظهرها ,الكل يشوفو مغرور وقاسي ودارس سياحه واداره فنادق وبيعتبرو احلى شاب بالعيله لانو عندو من الجمال ما يكفي انو يجذب اي بنت الو طويل وابيض نحيف بس عندو نهضه من عند كتافو وشويه عضلات شكلها حلو عليه وشعرو الاسود الناعم وعيونو لونهم كانو دائما فيهم لمعه تجذب وما بيبان عليه انو مصري ابدا

سامي : لعبي ,ومش قد المسؤوليه وطايش ,وعينو زايغه ,وعنيد , بس قلبو طيب وحنون وبيدرس تجاره من حيث الشكل جذاب نوعا ما لا طويل ولا قصير نحيف وابيض ومطول شعرو وعندو سكسوكه صغيره


مريم : بنت هاديه كتير ,حنونه وقلبها ابيض من حيث الجمال حلوة بيضا وشعرها بيميل للون الخروبي وعيونها عسلي فاتح وطولها حلو

( بالنسبه للعيله كل اللي بالعيله حلوين لانو اصلهم بيرجع للاصل التركي وجمالهم قريب للتركيين )

سلمى :بنت مرحه كتير وحساسه

رامي :دلوع العيله لانو اخر العنقود


وتبدأ القصه :

ام محمد : يلا يا ولاد خدو الاغراض وافرشوهم على الرمل تحت المظله اللي ف الناحيه دي

سلمى : اففففف حاضر

ام محمد : ههههههه يا خرابي عليكي

ابو محمد : يلا بقى كفايه خبل يا بت يا سلمى ,وانتي يا مريم روحي ساعدي سلمى

مريم : حاضر يا احلى بابي بالدنيا

ابو محمد : ربنا يخليكي ليا يا بنتي

سامي : كفاه بقى انا بدأت اغير الدلع كلو لست مريم

رامي : انا كمان انا بغير انا كمان

الكل بصوت عالي : ههههههههههههه

ام محمد لاحظت سكون محمد وراحت لعندو وسألتو : ايه مالك يا ابني مش على بعضك النهارده

محمد وهوه يبتسم ابتسامه خفيفه : لا مفيش يا امي

ام محمد بصوت كلو حنيه : اكيد يا ابني ؟

محمد : اكيد يا امي

وحضرو كل شي وقعدو مع بعض وعلى ضحك وقصص ويتزكرو ايام زمان وقصصهم وهما صغار وكانو كتير فرحانين وهما مع بعض لانو بالبيت قليل بيجتمعو واللي زاد فرحتهم انهم التقو بدار عمهم ابو احمد

(ابو احمد (حسن): الاخ الاكبر لابو محمد , صاحب مسؤوليه وطيب وقلبو كبير ومتسامح وما بيحب المشاكل وبيحب كل اخوانو كانهم اولادو

ام احمد (ساره): طيبه وقلبها كبير , ومتواضعه لابعد حد , حنونه وقلبها صافي

احمد : الابن الاكبر وعمرو25 سنه , يتميز بالضحكه الدائمه والمرح وبياخد كل شيء ببساطه وبيشتغل دكتور دمو خفيف اسمر وعيونو واسعات وسود وطويل وبالنسبه للمصريين حلو

سامر : عمرو 21سنه بيتميز بالركازه والعقل الكبير , ما بينظر للامور من منظور واحد وبيتحمل مسؤوليه بيدرس تجاره من حيث الشكل يشبه اخوه احمد بس هوه اقصر شوي

رائف :14سنه عنيد ومعتبر نفسو صغير وكل اوامرو منفذه

نهى : 24سنه مرحه وطيبه بتحب الناس وبتحب تتخالط معهم وعشان هيك درست علم نفس من حيث الشكل قمحاويه وشعرها بني وعيونها بني وطويله ونحيفه

ميرا : 19سنه مغروره وبتحب نفسها وبتحب ان الكل يهتم فيها وما بيهمها مشاعر االاخرين طالعه غير عن كل العيله بس بالشكل حلوة طويله وقمحاويه وشعرها خروبي مع الحنا وعيونها بني غامق

ندى: 12سنه وعامله جو المرح بالبيت على طول بتستهبل عليهم )

ابو احمد بنبره عتاب مع ضحكه : بقى كده تضحكو علنا وتقولو مش جايين ونجي نلاقكم هنا ؟

ابو محمد : والله بجد انا مكسوف منك والله ما كنت هاجي بس العيال هما الل فضلو ورايه لحد ما جيت متزعلش مني يا اخويه

ابو احمد بنبرة حنان : لا يا اخويه انا عمري ما ازعل منك


>>>>> ردود الأعضـــــــــــــــــــاء على الموضوع <<<<<
==================================


وقعدو يتكلمو ف مواضيع كتيره وراحو ام احمد وام محمد يحضرو الغدا وقعدو الصغار مع بعض والشباب والصبايا مع بعض

ميرا بتحاول توجه السؤال لمحمد : ازيكم يا سامي ومريم ومحمد (مع تنهيده قويه )

مريم وسامي : الحمد لله تمام

اما محمد فضل ساكت ولا كأنو سمعها وتعمد انو يغيظها بسكوتو بما انها توجهلو الكلام

ميرا : وانت يا محمد ؟شكلك كده مش على بعضك ؟

محمد بصوت كلو برود وهوه يلتفت على احمد : لا عادي وانت يا احمد اخبار شغلك ايه ولسه ناوي تسافر تكمل ماجيستير بره ؟

احمد : الحمد لله الشغل كويس ,وان شاء الله هاسافر قريب

ميرا (في نفسها ): انت غاوي تجنني يارب اعمل ايه اقولو ولا افضل ساكته واحفظ كرامتي بس ليه بيعاملني كده وكأني عدوتو هوه انا عملتلو ايه

اجاها صوت مريم اللي قطع سرحانها وهيه تقول :يتهننننننى اللي ماخد عقلك

ميرا مع ابتسامه خفيفه : هه يخرب عقلك

مريم : ميرا ممكن اخدك من سرحانك دقايق

ميرا : هههههه اوك

راحت مريم وميرا عن المكان اللي كانو متجمعين فيه

ميرا: فيه ايه ؟

مريم : ممكن سؤال ؟

ميرا : تفضلي ؟

مريم : ايه رايك بمحمد ؟

ميرا : ايه السؤال الغريب ده

مريم : جاوبي وخلاص

ميرا : عادي زيو زي اي واحد

مريم : اممممم بس انتي مبتشفيهوش زي اي واحد ؟

ميرا : ازاي يعني مش فاهمه ؟

مريم : ههه اقصد نظراتك لمحمد

ميرا والاحراج باين عليها : عادي

مريم :بتحبيه ؟

ميرا اللي تفاجأت من السؤال وجاوبت بسرعه : لا لا

مريم : اوكي خلاص انا شكلي فاهماكي غلط

ميرا : فاهمه ايه ؟

مريم : نظراتك لمحمد

ميرا : اوكي خلاص خلينا نرجع

مريم : براحتك كنت ناويه اساعدك

حست ميرا بضيق لما حست ان مريم كاشفتها وقالت ف نفسها اكيد الكل ملاحظ عليي اني بحبو ورجعت ميرا ومرم للقعده وافو الشباب عم يتناقشو بصوت عالي قعدو من دون ولا كلمه

احمد : ازاي انا لو مكنتش دخلت القسم اللي انا عايزو مكنتش نجحت النجاح ده

محمد ببرود : ده على اساس ان انت دخلت طب بمزاجك اومال احلامك بانك تكون عازف وملحن ده كلو كان ايه ؟

احمد بحزن : ايوة فعلا كنت عايز كده بس بعد اللي حصل لاخويه باسم كان لازم ادرس الدراسه دي عشان لازم نلاق علاج للمرض ده (باسم اخو احمد اللي مات بمرض السرطان )


__________________________________________________ __________

محمد بعد ما حس ان احمد تأثر غير الموضوع : احمد قولي بقى مش ناو تتجوز ونفرح بيك يا راجل ههههههههه

احمد بصوت كلو ضحك : لا اسكت يا شيخ انا ناقص هههههههههه

اما البنات كانو قاعدين ساكتين ولا واحده فيهم تكلمت الا وصوت احمد فجأه : اييييييييييييييييييييييييييييه الهدوء اللي حل عليكم مره واحده

ميرا بصوت فيه قهر : يخرب عقلك خضيتني

مريم بصوت كلو هدوء : حرام عليك كده

احمد ومحمد : ههههههههههههههههههه

محمد : هما سامي وسامر فين ؟

احمد : وانا شعرفني دول لما يجتمعو تخرب الدنيا

محمد : هههههههههههههه معاك حق واللهي

ميرا بعجرفه : وانتو لما تجتمعو بيحصل ايه ؟.

محمد بنظره كلها سخريه : مبيحصلش ,اهو بقالنا ساعه قاعدين زي الناس

ميرا حست حالها انحرجت من نظرتو الها

مريم : ههههههه البت خدودها بقت قوووطه

محمد وهوه يصطنع الضحكه : هاهاهاو لو القوطه كده عمري ما هحطها في بقي

ميرا وهيه على وشك انها تبكي : اممممم بقى كده طب عن اذنكم وقامت بسرعه

احمد : هههههههههههه زعلتها يا سي محمد

محمد : احسن اهو نرتاح من واحده

احمد : وانا هاطفش اختك هههههه

مريم : لا لا لا لا لا لا ماشيه من دون تطفيش وقامت

محمد واحمد : ههههههههههه طفشو

اجى وقت الغدى , وراحو كلهم اجتمعو على السفره وكان شكل الاكل يجنن وريحتو تشهي يعني يدل على ان الطبخ 100% والكل قعدو ياكلو وانبسطو كتر بالاكل وتقلو بالاكل من كتر ما الاكل طعمو لذيذ وبعد ما خلصو الاكل البنات قامو يشيلو الاكل وينضفو والشباب قعدو يرتاحو شوي عشان بعدها يروحو يعومو

محمد يوجه الكلام لامو ومراة عمو : احسن كده ؟ تعملو الاكل بالطعامه دي وتخلونا ناكل وبعدها منقدرش نتحرك هنعوم ازاي دلوقتي هههههههههههههه

ام احمد : هوه كان حد جه وغصبك تاكل كل ده هههه

محمد بضحكه : مقدرسش اقاوم الاكل

ام محمد : ههههههههه يقطع شرك

بعد ما خلصو توضيب الغدى راحت مريم وميرا ونهى وفرشو بطانيات وتمددو عليهم وفضلو نايمين للمغرب والشباب بهالوقت كانو بيعومو اما ابو احمد وام احمد وابو محمد وام محمد كانو قاعدين بيتناقشو بأمور هالحياه وبعد ما اذن المغرب الشباب طلعو من البحر والبنات صحيو عشان يصلو وكلهم اتضو وصلو المغرب جماعه وقعدو قعده حلة مع نسيم البحر وكانو عم يتكلمو الا ويجيهم صوت سلمى ونجى وهما يقولو بصوت عالي : حووووووووووووووووووووووريه حووووووريه
فيه على الشط في الناحيه التانيه حوريه

الكل : هههههههههههههههههههههههههههه

محمد : لا والله ما تقولو جنيه بالمره

سلمى بعصبيه : لو مش مصدقين تعالو شوفو الحوريه حلوة اوي بس نايمه

وبالفعل الكل قام مه ام محمد لانها اول واحده قامت ما فضل في المكان غير احمد وميرا ومحمد والباقي كلهم راحو ورا ام محمد واول ما وصلت الشط اللي على الناحيه التانيه بالفعل تفاجأت بوجود بنت مرميه على الشاطىء راحت قربت منها وقلبتها واول ما قلبتها الكل اتفاجأوووو باللي شافوه ...................

يارب يكون الجزء هادا عجبكم


__________________________________________________ __________

ام محمد اول ما قلبتها الكل اتفاجؤو باللي شاااافوه
والشباب بصوت واحد : وااااااااااااااااااااااااااااااااااااو

ام محمد : بسم الله ماشاء الله سبحان الله لا حول ولا قوة الا بالله بجد ربنا خلق وابدع في الخلق

كان شكل البنت كتير حلو بيضا مثل الثلج وشعرها اسود حرير وانفها صغير وعليه حمره خفيفه وفمها صغير ولونو وردي غامق كانو عليه روج

ابو محمد : خلينا نوديها المستشفى مش معقوله نخليها كده

ام محمد : ايوه طبعا

راحت ام محمد وابو محمد على المستشفى والباقي رجعو على الناحيه التانيه اللي كانو فيها

ام احمد : يا سبحان الله بنت زي القمر ايه اللي عمل فيها كده

احمد باستغراب : مين دي ؟؟؟؟

ام احمد : البنت اللي كانت على الشط اللي روحنا نشوفها

احمد باستنكار : بجد كان فيه بنت !!!!!!!!!!!!

مريم : بنت ايه د بجد حوريه

محمد وهوه يطلع بمريم : حلوة ؟

ميرا تطلع على مريم وكانها بتقلها تسكت

مريم : تجنن يا محمد تجنن

محمد بلهفه : طب هيه فين ؟

ام احمد : امك وابوك خدوها المستشفى

محمد : ليه ؟

ام احمد : كانت في حالة اغماء

احمد : من ايه ؟

ام اححمد : الله اعلم

ميرا بقهر : هيه حلوة اوي كده يعني ؟ هتطلع احلى من هيفاء وهبي مثلا ؟

محمد بنظره استهزاء : هه وهيه هيفا من جمالها يعني دي محدش يشوفها حلوة الا ناقص الجمال

مريم : يا بنتي بقلك حووووريه تقوليلي هيفاء

ميرا بقهر وغيظ : لما نشوفها بقى

احمد : انا بقيت عايز اشوفها هههههه

سامي : انصحك بلاش

احمد ومحمد : وليه ؟

سامي : بلاش تتصدمو من جمالها ههههههه

ام احمد : كفايه كده يا عيال
ده انتو مخلتو ستر مغطى على البت كل واحد فيكم وصفها من ناحيه
حرام كده اتقو الله وانتو بتتكلمو عن مفاتنها


__________________________________________________ __________

محمد قام من مكانو وراح مكان بعيد عنهم ونزل ف البحر وميرا لما افتقدتو راحت وراه وقفت بعيد وقعدت تراقبو من بعيد وهوه بيعوم في الميه وسرحت بخيالها لبعيد
هل ممكن محمد ف يوم من الايام يفكر فيها او لا وليه بيعاملها بهالشكل ومعقول يكون بيحبها وبيخفي مشاعرو كل هالافكار كانت تدور براسها لحد ما اجاها صوت محمد : بتعملي ايه هنا ؟

ميرا بارتباك باين عليها : لأ ....اصلي ...

محمد بضحكه : فيه ايه يا بنت عمي ؟

ميرا بإحراج : مفش كنت عايزة اكلمك

محمد : اممممممم فيه ايه ؟

ميرا : آآآ...آي ... ايه رايك في موضوع البنت ؟

محمد : انهي بنت ؟

ميرا بضحكه سخريه وقهر : الحووووووريه

محمد وهوه يرفع حاجبو : وانا مالي ومالها ؟

ميرا حست براحه بعد هالكلمه : طيب انا هادخل انام

محمد : تصبحي على خير

مرا فضلت ماشيه وما ردت عليه بولا كلمه والدموع على خدودها وتمشي

(في المستشفى)

ام محمد : ايه يا دكتور طمني ؟

الدكتور : مش عارف صراحه اقول ايه

ام محمد : هيه لسه عايشه ؟

الدكتور : ايوة الحمد لله بس هيه شاربه كميات كبيره من مية البحر

ابو محمد : وبعدين ؟

الدكتور : خير ان شاء الله بس هيه بغيبوبه دلوقت وممكن تصحى بأي وقت

ابو محمد وام محمد : ياااارب استرها

الدكتور : دلوقتي ممكن تروحو البيت ولو حصل اي حاجه هقلكم

ام محمد : طيب خود الرقم ده **********

الدكتور : ان شاء الله خير

طلع ابو محمد وام محمد من المستشفى وهما بيسألو انفسهم عن سر هالبنت واول ما وصلو على الفندق كان االوحد اللي لسه صاحي محمد ابو محمد طلع الغرفه اما ام محمد راحت قعدت عند ابنها

ام محمد وهيه بتقعد عند ابنها : مالك يا حبيبي ؟.


__________________________________________________ __________

محمد : مفيش يا امي

ام محمد مسكت ابنها وضمتو لصدرها وهه تحس انو رجع طفل صغير :قول يا ابني مالك انا امك ؟

محمد : مفيش ياماما الشغل شويه فيه مشاكل

ام محمد : اااااه يا ابني انا عارفه ان والدك حملك مسؤوليه اكبر من طاقتك بس يعني من اللي هيدير شركات والدك م معقول نجيب حد غريب

محمد : عاد يا امي بس هيه شوية مشاكل وهتتحل باذن الله

ام محمد : طيب يا حبيب قلب امك انا حاسه اني هانام على نفسي ولازم اطلع انام

محمد : اوكي يا امي

محمد (بينو وبين نفسو )

ليه عملتي معايه كده انا كنت مقصر معاها بايه بس وربي الحقيره دي هتندم انا تخوني مع صاحبي اقصد اللي عامل نفسو صاحبي الواطي ده ليه يعني احلى مني ولا معاه فلوس اكتر مني ولا لانو عبيط وبيديها الفلوس بايدها اصلا دي واحده مش لازم اندم عليها دي حبيب قلبها الفلوس وانا مش عايز اعيش مع واحده قلبها متعلق بفلوس ولازم انساها بس لازم اندمها على اللي عملتو معااااااايه لااااااااااااازم

(في غرفه ميرا وندى ونهي )

الكل كان نايم بهالوقت ما عدا ميرا اللي ماسكه صورة محمد وعم تبكي

(ميرا بينها وبين نفسها )

بحبو ياربي انا والله العظيم بحبو بس ليه بيعمل معايه كده ليييييه ولا عشان شايفني بتمنى اكون قريبه منو بيبعد عني ليه بيعامل الكل عادي وانا بيعاملني بطريقه كلها احتقار هوه شاف عليا حاجه عشان يعاملني كده محسسني كاني مرتكبه بحقو اثم يارب تصبرني عليه يارب انا مبقتش قادره استحمل العذاب ده كفاااااايه خلاص كفياني بقى )

طلع الصبح وكان يوم الجمعه صحيت ام محمد وابو محمد من بدري عشان يطلعو المستشفى ويطمنو عالبنت

(غرفه ابو احمد )

ام احمد : صباح الخير

ابو احمد : صباح الورد

ام احمد: اخوك ابو محمد ومراتو خرجو من صباحية ربنا عالمستشفى عشان طمنو عالبنت

ابو احمد: هيه حصلها ايه صحيح ؟

ام احمد : والله ما اعرف بس بيقولو بغيبوبه

ابو احمد : ياساتر

ام احمد : انا هاروح اشوف العيال واصحيهم

(في المستشفى)

ام محمد : صباح الخير يا دكتور

الدكتور : صباح النور

ام محمد : هااا ايه الاخبار .؟

الدكتور : هيه صحيت لان الغيبوبه خفيفه بس لما صحت قالت كام كلمه ونامت بعدها

ام محمد بلهفه : قالت ايه ؟