عنوان الموضوع : الوجة المضىء [مسابقة] اكتبى بقلمك: >>..قصة حملى .. -الجمل و الولادة
مقدم من طرف منتديات نساء الجزائر

الوجة المضىء [مسابقة] اكتبى بقلمك: >>..قصة حملى ..








بداية انا هاتكلم بصيغة سهلة وبسيطة بس اتمنى ان تقرؤا بصدر رحب معى لان كل كلمة خرجت لكم صادقة ولولا ثقتى بكم ماخرجت تلك الاسرار الدفينة بداخلى فاعطونى صبركم قليلا


بداية اعرفكم بنفسى لكل من لن تعرفنى
انا مروة ام عمر ومحمد والاء
وكل واحد من اولادى له قصته المأساوية مع حماتى
بس انا هأحكى اول قصة وخبر حمل لى


احب اعرف كل حبيبات قلبى المتزوجات ولم يرزقو باطفال بعد..انا كمان قضيت اكثر من 3 سنوات بدون حمل ابدا...
وكانت بالطبع اتعس ايام عشتها بحياتى ..
ليس من عدم الحمل او الخلفة لا والله بل كانت من حماتى واخوات زوجى البنات.

دول بجد اكبر كارثة بحياتى..
بجد كان احساس بشع وانا اسمع كلام عنى انى مش بخلف وانى انا بتعالج وان زوجى سليم وليس به عيوب
و لكل الناس كانت تحكي و تقول للجيران و للأهل و اللى رايح واللى جاى....وكل كلامها انى مابخلفش{


معلش طولت عليكم




خبر حملى ...

قبل هذا الخبر ب4 ايام ذهبت الى الدكتورة وكلى يقين بانى حامل ...ولكن تأتى الرياح بما لا تشتهى السفن...
وكانت الفاجعة بان قال لى الدكتور زوج الدكتورة انى ليس لى
اى امل بالخلفة


و قال بالظبط:مثل ماقلت مافيش امل يابنتى لان الدكتورة مسافرة ،تعالى راجعى وتعالجى عندها بعد 4 ايام هاترجع

تخيلو نفسيتى وقتها ...
تخيلو قلبى حصل فية ايية...
تخيلو كنت حاسة باية ....
اكيد وصلكم احساسى وقتها ذبحتنى كلماته وسودت الدنيا بوجهي

وطبعا حماتى لم تعلم هذا حتى حان الوقت للذهاب للدكتورة بعد الاربعة ايام وطبعا طيلة الاربع ايام وحماتى تعاملنى لى انى حامل وتنتقم منى فى شيلى وحطى ونزلى وطلعى وانا مش حاسة بالدنيا من الكسرة اللى انا فيها....

وذهبت الى الدكتورة ومعى زوجى وكشفت فلم يتضح لها الامر
لاكنها عملت لى تحليل دم وكانت الماجاة بان ابتسمت وقالت لى مبروووووووك وقتها ماحسيت بنفسى من الفرحة واغمى على

وبكيت كثيراااا وزوجى كان بيبكى على بكائى كانت اجمل لحظة بعمرى كلة وكنت حابة اطير من على الارض
وحسيت انى بكدا انتصرت على حماتى...



خبر حملى بالنسبة لحماتى.....


وصلنا الى البيت وسط فرحة كبيرة تعمنا انا وزوجى وكانت طول الطريق ماما وبابا يباركولى على الحمل ونضحك ونبكى ونفرح

وصلنا الان الى بيت حماتى ...
وكانت صدمة لها كبييييرة...

ايوة ايوة بجد كانت صدمة ليها..
اول ما وصلنا قال لها زوجى وهو ينتظر فرحة أمه


امى مروة حامل

وقفت وكل وجهها تحول الى الوان عدة وهى عابثة الملامح من اثر الصدمة

وقال لها ايوة هى حامل فرجعت لطبيعتها وقالت مبروك وهى مش عاوزة تقولها ،فابتسمت لها


وقالت:لى مبروك يا يا ست...

وهى تتلعثم مش حابة تقول اسمى
مع انى والله وبجد انا مش كنت وحشة خالص بدليل زوجى واخواته الشباب كانو هما بيسكتوها عنى ويطبطبوا على اذا زعلتنى ...

وعند الصباح كنت فقت من النوم مبسوطة وفرحانة ونزلت لحماتى لقيتها محضرة ليا اكبر كم من الشغل اليومى
وهو عبارة عن تشميس المراتب
وكنت انا اللى بطلعهم من على السراير للبلكونات والله مش
أبالغ
بس هى عاملة كده عناد حتى بنتها جائت ولم تساعدنى

وبعد ان خلصت قالت هو انت حامل دا انا ماكنتش اعرف كنت عملت معاكى ...
فعندما يأست منهم حبيت افرح جيرانى وافرحهم وقلت للمقربات من الجيران
وحابو يباركو لحماتى فتخيلو ماذا قالت لهم..
والله قالت[SIZE
="6"] طيب مش كانت حملت بعد ما الكبيرة تخلف

تقصد بنتها الكبيرة كانت بقالها 12 سنة
بدون خلفة تخيلو مدى الكره والحقد قد اية ليا ....
ومرت الايام تلو الاخرى لى نفس الحال
الى الشهر الثانى





يتبع


>>>>> ردود الأعضـــــــــــــــــــاء على الموضوع <<<<<
==================================


وحدثت اشياء اكتر واكتر وزعلت ورحت عند ماما قبل ولادتى بيومين ومارضيت انى ارجع تانى مع زوجى عند امه
وحصلت الولادة وانا عند بابا وذهبنا الى المستشفى وقالت الدكاترة الولادة لازم تكون قيصرية ..لان الجنين نبضة بيقف ويرجع بس تعبان اووووووي..
طبعا بابا وافق على العملية وماما بدورها اتصلت بزوجى لكن حدث شىء غريب قال انا جاى حالا والى 4 اشهر لم ارى وجهه
واتضح ان امه قالت يا انا يا هى وابنها تخيلو حفيدها الاول ..لا حول ولا قوة الا بالله
وطبعا فضل عليا امه
وعندما فقت من عمليتى كنت منتظرة انى اشوفة لكن دون جدوى



ورغم ألمى من الولادةالقيصرية إلا إنى لم اشعر بها مثل ما شرت بتدنى قيمتى عند زوجى واهله وصرت ابكى بكاء شديدا
من كثرة الحسرة والتعاسة

وكنت اتمنى ان يعانقنى زوجى مع طفلنا الاول..
هذه اللحظة نادمة عليها الى الآن لانها مهما خلفت تانى مش هتكون مثل اول مرة كنت اتمنى بجد بجمعتى معه انا وابنى اول لحظة له

فأنا الآن ابكى على ضياع هذه الفرصة التى لم ولن تتكرر مهما طال الاجل بجد ده اكبر حزن و هم فى قلبى إلى الآن
و مش عارفة انساه او اشيله من حياتى ابداااابدااا



والان قد اصبحت ام لثلاثة اطفال
وكل طفل لة قسط من معاناة حماتى
بس كمان هما احلى حاجة حصلت فى حياتى
فبدونهم ليس للحياة معنى ولا طعم
وزوجى كمان اخذ درس حياتة عندما
غاب عن ابنه لمدة 4 شهور و لم يراه عند ولادتة
ولا وهو يكبر بتلك الشهور الممتعة وهى اكتر شهور لجمال المولود


عفوا لانى طولت عليكم بس انا كنت حابة اشكى همى لكم واعطيكم الفرصة للتعرف على حكاية جديدة عن ما تعودتو عليه
وكمان لان ثقتى فيكم كبيرة انكم تسمعونى




كانت معكم الوجه المضئ
مروة


[/SIZE]


__________________________________________________ __________

قصتك رائعه يامروه بس
بطلي حزن يابت افرحي
صار عندك 3امامير الله يحفظهم
لك ويسعدونك ويبسطونك ويبرون
فيك يااارب كفايه هموم انبسطي
والله فوق ماينسى احد
طيب ياستي انا راح اصوت لك واقيمك
مع انك منافسه لي لكن
بس هاااه بالمقابل تصوتي لي هههه
امزح ياروحي بما اني اول
وحده ترد على موضوعك الشيق
بس ابي
دعوه من قلبك ان ربي يسهل
علي حملي وولادتي
تقييييم


__________________________________________________ __________

الله يبارك لكى فيهم
اسأل الله ان يجعلهم من حفظة كتاب الله .


__________________________________________________ __________

قصتك مؤلمة

الحمدلله على كل حال

حبيبتي المهم اولادك ربي يحفظهم ويبارك فيهم

بس ما خبرتينا زوجك رجع ليكي ؟ ولا لاء

لك حبي وتقييمي


__________________________________________________ __________

سطور مؤلمة جدا غاليتي مروة
سامحهاا الله وسامح كل حماه متسلطة جبارة

اسلوبك جميل وحساس لدرجة اني عيوني تدمع الان
بارك الله لك في اولادك وجعلهم لك ولوالدهم قرة عين

احلى تقيم اختي مروة
وامنيات التوفيق