عنوان الموضوع : مشكلتي في جاذبيتي حياة زوجية
مقدم من طرف منتديات نساء الجزائر

مشكلتي في جاذبيتي

السلام عليكن اخواتي
انا متزوجة منذ 4 سنوات حاليا و لديا ابن
احب زوجي و هو ماخوذ بي يحبني لدرجة كبيرة
لكن المشكل اننا نعيش في بيت العائلة و الزيارات من اقاربه من الرجال يوميا لا تعد
و بما انني من يعتنيبالمنزل لان حماتي مريضة
و هذه الزيارات لا تمر بسلام
لاني جميلة و بحكم ضرورة انهاء اعمالي فاني اعمل امامهم
و النظرات الحادة لا تنتهي
كما وصل الى مسامعي في كثير من الاحيان كلام عن جمالي و جمال جسمي
مما جعلني اتوقف و هذا اغضب زوجي و عندما شرحت له الموقف تفهم
لكنهذا يعود سلبا على علاقتنا
لانه في الوقت الذي يجب ان اجلس معه فاني اقومبالاعمال المنزلية
مما يجعلنياحس اني جدبعيدة عنه
فكيف الحل؟

>>>>> ردود الأعضـــــــــــــــــــاء على الموضوع <<<<<
==================================

حبيبتي حرام تظهري لرجال مو من محارمك شلون تدخلين عندهم

أستني ألين ما يروحو وبعدين نظفي لأنو حرام تدخلي عليهم نظي باقي البيت الأ المجلس

اللي جالسين فيه أستني لحد ما يروحوا وبعدين أدخلي ونظفي ،، وأذا تبغي تودي الشاي

أو العصير ،، أو أي شي وقفي عند الباب ونادي زوجك يجي يأخذ الصينية وأذا أنكب شي

كمان خلي زوجك ينظفه شوي وأذا راحوا أنتي نظفيه زين ،، والمفروض يكون زوجك يغار

عليك ،، لأنو مافي رجال ما يغار على زوجته ،، وأذا مررره ماتقدري تسوي اللي قلت لك

عليه ،، جيبي الشغالة اللي تشتغل باليوم ،، وخليها هي تدخل تنظف ،، وفي الأخير

حبيبتي أقولك لاتدخلي على رجال مو محارم لك لأنو حرااااام وبالتوفيق

__________________________________________________ __________

مشكلتك كبيرة جدا و حلها بسيط جدا

كونك تستكشفين امام رجال اجانب فهذا يثير سخط الله عليك لأنك تعديتي حدود الله تماما

مش بس خلعتي حجابك قدام رجالة اجانب و انما فتنتيهم و انتي بعظمة لسانك بتقولي جسمك فتنهم معناتو شبعو نظر إليك و مش بعيد و انتي بتقومي بالاعمال المنزلية طالعة نازلة للأرض و صدرك ينكشف عليهم و سيقانك بصراحة خطير الكلام ده أسرنا و عائلاتنا تعيش في خطر حقيقي ما كان ليرضى به الله و رسوله !

يا اختي اذا بيت حماكي فيه اخوة زوجك رجال فانصحك تخرجي تسكني لوحدك لعدة اعتبارات
اولا الرسول قال الحمو الموت ، و ما قالها حبيبنا صلوات الله عليه و سلامه الا لدراية منه على خطر هذا الشي اي اخ الزوج هو كالموت و وارد جدا يقع الخطا باي شكل من الأشكال و يكفي ان النظرات و التشبع بجسدك امر قد وقع ! فصيانة لنفسك و لجوزك اسكني لحالك و اتستري من العيون بئى ،،، اما اذا مقدرتيش يكون ليكي بيت مستقل احرصي تماما على حجابك قدام الرجال الأجانب و متقوليش مفيهاش حاجة ده اخوه الصغير لاااا مادام انه اجنبي و بالغ فالواجب التغطي أمامه . الحمو الموت يا اختي الموت ، عشان كده انا يشدد على السكن المستقل فهو صيانة لشرف و دين المراة .

تاني حاجة انتي مش خدامة انتي زوجة ، و ربنا لم يفرض على الزوجة شغل بيتها فما بااااالك بيت حماها !!! عشان كده كل خدمة تقوم بها الست هي احسان منها للزوج و كرم و جود و تدخل كمان في باب الطاعة الا انها ليست إلزاما عليها كما يعتقد البعض
و لهذا النساء يشتكين من تعب الشغل و النهاية ايه ؟ النهاية تكون هلكانة و مش قادرة خالص تعطي لجودها حقه الشرعي ، و كمان وقتها كلو رايح للمسح و الكنس و جوزها لوحده بالغرفة بيتفرج على هيفا الدلوعه او يتابع مسلسل ل غادة عبد الرازق و مبسوط بيها اوي !!!!!!!!! شايفة ازاي حياتنا غلط في غلط فمفروض لما جوزك يدخل عليكي خلاص ارمي كل حاجة و قابليه تغور المواعين في ستين داهية انتي متجوزة مش مستخدمة !

تالت حاجة بئى انتي بتلبسي ايه لجوزك ؟ و ازاي تستقبليه لما ييجي تعبان من شغلو ، و هل بتفاجئيه احيانا لما يدخل الصاله يلاقي شموع و ورد و عشا رومانسي ؟ ووووو اكيييد من غير متجاوبيني انا حقولك ازاي ؛ انتي لا تعملي لا ده ولا ده ! عشان حتى قميص النوم الشفاف القصير العريان بتلبسيه بس جوة غرفة نومك ! و متقدريش تستقبليه قدام الباب و انتي لابسة فستان شيك قصير و تحضنيه مثلا عشان أهله جنبك و عاملين دورية أمن قدام الباب ! و كمان متقدريش حتى تطلعي بلباس مغري في ليلة رومانسية بالصالون مثلا و تحالفي معاه عشان اخو جوزك نايم بالصالون مثلا !!! ما معناه يا قلبي انتي حياتك مكركبة فوق تحت لا نتي متسترة و مرضية ربنا ولا نتي متعرية و مرضية جوزك ! حتى نفسك حرماها من حياة الاستقلالية ، بيت يكون ملكك لحالك تعملي فيه كل اللي انتي عايزاه .

عودي الى الله يا حبيبتي فباتباع حكمه و سنة نبيه تستقيم امورك كلها و تنادين السعادة بالدنيا و الآخرة .

اذا كنتي غير محجبه وعادي لديكم أن تضهر المرأة أمام الرجال بدون حجاب
فنصحيتي لك البسي لبس ساتر يستر مفاتن جسدك
وعندما يأتون اليك الرجال حاولي تخففي الضهور انثاء تواجدهم
اسئل الله ان يوفقك عيزيزتي ...~

لبسي لباس واسع فضفاض طويل وتحجبي لشعرك ولا تضعي زينة وميك اب امام الزوار

هيييييياي تغطواااااااا
لو ظهرت امام زوار ابو تركي ما كان بيتني الا ببيت امي
اعرف حبيبتي ان العادات تختلف من بلد للثان لكن الحشمه لكل المسلمات في الشرق والغرب على الاقل البسي فضفاض وغطي شعرك ولا تضعي ميكاب اذا كان غير مقبول عندكم انك تغطي وجهك لان المره الجميله فتنه واول خراب البيوت بيكون من عيون الرجاجيل